Dan Simmons - Páté Srdce

páté srdce

Slyšte, slyšte slavný detektiv Sherlock Holmes je mrtvý…!

Nakladatelství Mystery Press vydává další román od Dana Simmonse. Tento autor patří k mým oblíbencům, a tak mi jeho čerstvá novinka ihned skončila doma v knihovničce. Simmons nám od dob Hyperionu či Olympu poskočil ze sci-fi do fabulačních románů v nichž mísí realitu s fikcí. A nemohu si stěžovat! Jeho mrazivý Terror nebo opiem prosáknutý Drood byly vynikající. Pro někoho sice těžkopádnější, ale pokud jste jim dali šanci, zhmotnil se před vámi naprosto úžasně propracovaný svět. Toto také platí i pro Páté srdce.

Dan Simmons si tentokráte ke své spisovatelské hříčce přizval samotného Sherlocka Holmese a spisovatele Henryho Jamese. Jedna postava fiktivní a druhá reálná. Děj je zasazen do Ameriky 19. století a ústřední dvojice musí rozplést záhadu okolo smrti Clover Adamsové. Drahá Clover totiž zemřela za podivných okolností, které sice ukazují na sebevraždu, avšak každý rok na výročí smrti přichází jejím přátelům kartičky s nápisem: „Byla zavražděna!“

Sherlock Holmes je však po událostech u Reichenbašských vodopádů úředně mrtev a Henry James tomu podivínovy, kterého potkal u řeky Seiny nevěří ani nos mezi ušima. A proč by se navíc měl zaplétat do vyšetřování sedm let staré smrti? Nesmysl! V Jamesovi se mísí antipatie s obdivem k Holmesovi. Než se naděje již společně plují do Ameriky za záhadou, která dokonce může nabýt státního významu.

Simmons je mistrný vypravěč, ačkoliv v některých místech kniha ztrácí na svém tempu, bude Vás neustále nutit k rozluštění záhad. Kromě zmíněného tempa kniha trpí i velmi rozmělněným koncem, zřejmě protože autor v průběhu psaní prostě uhnul někam jinam (nebo jej donutily samotné postavy – viz. Samotná kniha). Proto některým čtenářům může připadat, že čtou spíše vzpomínky americké vyšší vrstvy vyprávěné u oběda či večeře. I přes tyto chybky musím uznat, že se jedná o opravdu povedené dílo, až s neuvěřitelnými historickými detaily, se kterým se popasoval nejen nakladatel ale i překladatelka.

4370810
1144
22273