Konzole

Pojďme se podívat na zoubek spotřeby energie konzolemi…

Jednoho krásného dne jsem neměl zrovna co na práci (ne že bych neměl, ale nechtělo se mi) a napadlo mě změřit spotřebu konzolí a jak si stojí proti hernímu počítači.

Sešly se tři konzole: PS3, PS4, XBOX ONE a herní počítač. Představme si tedy konfiguraci jednotlivých strojů.

Playstation 3 ve verzi Super slim obsahuje specializovaný osmi jádrový procesor (1 PPE /obdoba PowerPC CPU/+7SPE/Specializovaná jádra pro paralelní výpočty/)Cell od IBM a Toshiby tikající na 3,2Ghz doplněný o GPU NVIDIA RSX. Systém má k dispozici 256MB XDR DRAM a 256MB GDDR3 Video paměti. Záležitosti jako Bluray mechanika či přítomnost wifi/gigabit ethernetu pominu. V základní verzi je Super slim vybavena 12GB vnitřním uložištěm, které bylo rozšířeno 160GB 2,5“ Diskem.

 

Playstation 4 obsahuje upravený osmi jádrový AMD Jaguar a vedle něj nízkonapěťový procesor pro procesy např. v instant módu. To celé je doplněno o 8GB GDDR5 paměť u níž je zajímavá propustnost 176GB/s a 256MB DDR3 pro nízkonapěťové cpu. Grafická karta je integrována přímo do procesoru, tuto kombinaci známe ze světa PC, kde se označuje jako APU. Konzole v sobě má 500GB 2,5“ Disk.

Obě verze konzolí pohání upravené FreeBSD v případě PS3 označované za CellOS s XrossMediaBarem a u PS4 je to Orbis OS (přímo fork FreeBSD v9) s grafickým rozhraním.

 

Snad pro rozpoutání konzolové války mezi fanoušky, AMD dodalo Microsoftu, řekl bych, že i stejná APU (nezkoumal jsem blíže). Takže XBOX ONE obsahuje osmi jádrový AMD Jaguar s 8GB DDR3 RAM s propustností pouze 68,3GB/s, avšak MS doplnil subsystém o 32MB ESRAM s propustností 109Gb/s. Celkově by měla být teoretická propustnost někde mezi 133-192Gb/s. Zajímavé je také to, že 3GB je využito pro systém a omáčku okolo něj a 5GB je na hry. Obligátní 500GB 2,5“ Disk doplňuje výše uvedený hardware. Další zajímavostí je, že XONE využívá dva operační systémy na bázi virtualizace. Jeden je určen na hry a druhý je upravenou verzí Windows 8 pro aplikace a interface. Do budoucna chce MS těžit z možného upgradu na Windows 10 (která by měla podporovat Universal Apps) a DirectX 12, jež by měla vykopnout výkon dostatečně vysoko nad konkurenci.

 

Na posled jsem si nechal počítač, který není ani moc herní, ani moc standardní, takže pár wattíků je nutno odečíst díky osazení dalšími komponentami, které nejsou standardní pro herní PC. Vypíchnu hlavní součástky: Procesor Intel i7-4771, 16GB DDR3 Ram a AMD Radeon 7850 s 2GB GDDR5 s propustností 160GB/s. O napájení se stará zdroj Seasonic SSR-550RM

Výhody PC jsou v celku jasné. Lze na něm dělat více věcí než jen hrát – multimédia neberu do své úvahy, ačkoliv se s nimi konzole dokáží vyrovnat (dost však chybí našincům možnost titulků) a u konzolí nové generace přidání multimédií přeci jen chvilku trvalo, než si výrobci uvědomili, že ne všichni žijí v americe s Netflixem.  PC lze také skoro libovolně povyšovat a tím i navyšovat výkon ve hrách. U konzole, pokud se vývojář rozhodne, že 30fps je standard, tak s ním nehnete, tudíž PC Vám zařídí větší „svobodu volby v nastaveních“. Nicméně Konzole jsou oproti PC jednoduché - taková blbuvzdorná krabička, kterou zapojíte do zobrazovadla, strčíte tam hru a ona, pokud chce nějakou instalaci, se zařídí sama a pak jen již hrajete. Nevýhodou mohou však být velké záplaty her, kdy na pomalém připojení se hraní změní na čekání, ale když si vzpomenu na Steam a automatické aktualizace, pak je to to samé. Navíc v obou světech lze aktualizace dočasně přeskočit. 

Nyní již k samotnému testu těchto žroutů elektrické energie. Měřil jsem v několika činnostech zařízení.

Prvním byl režim Standby – zařízení je v zásuvce a na vás mrká nějaká ta kontrolní ledka.

Druhým režimem bylo Zapnuto – zařízení je zapnuto na „ploše“, nic nestahuje a na pozadí běží jen standardní spuštěné procesy.

Třetí režim jsem zvolil Spuštěné Menu hry, kdy je spuštěna hra v základním menu.

U her jsem se zamyslel a zvolil jsem následující (dostupné a nainstalované :)):

PS3 – Remember Me – hra od Capcomu z roku 2013 běžící na Unreal Enginu.

 

PS4 – Bloodborne – hra od From Software z roku 2015

 

XBOX ONE – Mad Max od Avalanche Studios z roku 2015

 

Herní PC – Wolfenstein od MachineGames z roku 2014

 

Čtvrtý režim byl samotné hraní. Samozřejmě si uvědomuji, že rozdílné hry mohou mít na spotřebu vliv, avšak když jsem kdysi měřil pouze stolní pc a různé hry, byl rozdíl v horizontu 5-10W. Spotřeba Herního PC se samozřejmě dá zoptimalizovat použitím grafické karty např. od Nvidie, jejíž to poslední generace je poměrně energeticky efektivní (avšak pekelně drahá) a odebráním některých nadbytečných komponent (hodně interních disků, optická mechanika apod.). Hodnoty to v některých případech skoro nesníží v jiných ano, nicméně očekávám, že pokud by se obdobná operace provedla, tak se spotřeba stále bude motat okolo 200W.

Zajímalo mne, i jak si zařízení povedou, když hru „zapauzuji“ tj. hodím do pozadí. V tomto ohledu mne z konzolí nemile překvapila PS4 se svými hodnotami.

Jako poslední jsem vzal režim Instant Off, kterými disponují pouze konzole PS4 a XONE, jedná se o nízko napěťový režim sloužící např. ke stahování updatů apod.. U PC jsem změřil, alespoň sleep, protože Hibernaci mám vypnutou kvůli SSD.

Režim

Playstation 3

Playstation 4

XONE s Kinnect

PC

Standby

10W / 0,11A

0,1-5W / 0,05A

0,3W-1W / 0,03A

0-1W

Zapnuto

70-75W/ 0,6A

80W-85W / 0,7A

60-68W / 0,5A

90-100W /0,6A

Menu Hry

75-79W / 0,6A

95W / 0,7A

109-119W / 0,8A

158-165W /0,75A

Hraní Hry

75-85W / 0,79A

120-148W / 0,88A

120-129W / 0,9A

224-234W /0,98A

Pauza Hry

80W

140W-153W/ 0,80A

97-109W / 0,8A

205-224W /0,92A

Instant režim

Není

9-15W / 0,16A

13-30W /0,03A

1-2W / 0,05A

 

Z měření vyplívá, že herní PC bude baštit vždy nejvíce, avšak zahrajete si ve vyšších detailech/rozlišeních. Oproti tomu všechny tři konzole dokazují, že dokáží ušetřit nějaký ten peníz za elektřinu a obdobně zabavit uživatele. Pokud tedy nejste vyloženě hardcore hráči, či máte doma nezbedné caparty, tak bych zauvažoval o konzoli – jednoduchá, nezavirovatelná (alespoň jsem o tom ještě neslyšel). Na PC můžete tvořit a na konzoli si hrát. Jestliže však chcete vytěžit maximum z her a rádi se ve všem hnípete a myslíte si o své „svobodě“ pak naopak zůstaňte u PC. Časem stejně nějakou tu konzoli pořídíte, protože na ni vyjde něco, co se na PC nikdy neukáže a vy si to budete chtít zahrát :).

Sdílejte tento článek