Bram Stoker - Dracula

Dracula

Nečistá příšera si vyhlídla Londýn...

Když nemáte čtečku elektronických knih, kterážto se již víceméně úspěšně vrátila z reklamace, zjistíte jednu nemilou věc. Totiž, že i přes velkou zásobu papírových knížek toho nového ke přečtení moc nemáte (to mám v plánu napravit :)). Mé rozhodování bylo mezi čtyřmi knihami, přičemž ty dva tlusťochy - rozumějte Vallhalu a Black Hills, jsem vyřadil, pro stále málo večerního světla - a tak mi zůstal na výběr Dracula nebo Jáma a Kyvadlo. Přiznám se bez mučení, že špičozub mně přišel trochu bližší (promiň Poe) a tak jsem se jal ponořit do temného příběhu, který napsal Bram Stoker již v roce 1897.

Ano, čtete dobře, příběh hraběte z Transylvánie je docela stará záležitost (několikrát úspěšně zfilmovaná) a já jsem byl opravdu zvědav jak vypadá ten tištěný originál. Bram Stoker jej napsal formou deníků jednotlivých postav z jejichž zápisků se čtenář postupně dozvídá o ďábelském plánu pána upírů. Román nemá jednoho hlavního hrdinu, ale rovnou celou skupinku. V první půli románu se autor zaměřuje na Johnatana Harkera, právního koncipienta, který je pověřen jednáním s hrabětem Draculou v jeho rodné zemi o zakoupení několika nemovitostí v Anglii. Johnatan nejprve chování hraběte přisuzuje tamním zvyklostem, ale s přibývajícím časem zjišťuje, že Dracula je nelidská příšera a chce z jeho hradu uniknout.

Do druhé půlky knihy pak autor musel dostat nejen ostatní dějství - příběh jak Dracula přicestoval do Anglie na lodi Demeter (jsme zvědav, chtějí tuto část zfilmovat), příběh Lucy na které si pochutnával až se z ní stala taktéž upírka a snažení o její záchranu třech mladých uchazečů o její ruku společně s Van Helsingem a Minou Hrakerovou. Velmi dobře všechny linky Stoker rozpracoval, ale v poslední třetině knihy se polapení Drákuly změnilo na evropskou honičku až skoro do jeho zámku. Závěr se mi tak zdál vzhledem ke zbytku velmi uspěchaný, což je poněkud škoda. Rozhodně však doporučuji si toto základní dílu vampyrismu přečíst, protože i dnes má docela dost, co říci.

4386598
1253
38061